تکنولوژی

تفاوت گوشی آیفون اکتیو با نات اکتیو

گوشی آیفون اکتیو چیست و چه تفاوتی با نات اکتیو دارد؟

احتمالاً هنگام خرید گوشی های آیفون نو، واژه اکتیو و نات اکتیو (یا نان اکتیو) را کنار اسم آن مشاهده کرده یا شنیده‌اید و زمانی که متوجه اختلاف قیمت بین این دو مدل شده‌اید، برای دانستن علت این اختلاف کنجکاو شده‌اید. اگر قصد خرید آیفون را داشته باشید و بین انتخاب آیفون اکتیو (Active) و نات اکتیو (Not Active) تعلل کنید، احتمالاً فروشندگان به شما خواهند گفت که تفاوت چندانی وجود ندارد و تنها باید به جیبتان نگاهی بیندازید و تصمیم نهایی را بگیرید.

برای خرید انواع قاب گوشی موبایل اینجا کلیک کنید.

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو در چیست؟

درحالی‌که یک خریدار معمولی با شنیدن اصطلاح آیفون اکتیو ممکن است به این فکر کند که آیفون بدون دردسر رجیسترشده و آماده به کار است، اما رجیستر شدن گوشی ربطی به اکتیو یا نات اکتیو بودن آن ندارد.

درواقع هر گوشی آیفون که از پلمپ خارج شده و پس از روشن‌شدن، تنها یک‌بار مراحل مراحل راه‌اندازی و فعال‌سازی آن صورت گرفته باشد، یک آیفون اکتیو تلقی می‌شود؛ آیفون‌های نات اکتیو، آیفون‌هایی هستند که هرگز روشن و راه‌اندازی نشده‌اند. با این حساب احتمالاً الان به این فکر می‌کنید که یک آیفون نات اکتیو یک آیفون نو است. خب این تصور درست است؛ اما آیفون‌هایی که با عنوان اکتیو به‌فروش می‌رسند هم در بیشتر موارد نو بوده و تنها برای فعال‌سازی آن پیش‌از ورود به ایران، در کشور مبدأ یک‌بار روشن و راه‌اندازی شده‌اند که با وجود اینکه یک‌بار این کار انجام شده، تاکنون در استفاده شخص دیگری نبوده است، اما چرا باید این اتفاق بیفتد؟

چرا در بازار آیفون‌ها به شکل اکتیو و نات اکتیو موجود هستند؟

مثل زمانی که شنیدن پارت نامبرهای مختلف برای آیفون‌ها بسیاری از خریداران را سردرگم کرده بود، اکنون این اکتیو و نات اکتیو بودن است که این بار را بر دوش می‌کشد! داستان آیفون اکتیو و نات اکتیو از سری 13 آیفون‌ها شروع شد که احتمالاً در سری‌های بعدی نیز همچنان ادامه خواهد داشت. با اینکه یک سری از فروشندگان دلیل وجود آیفون‌های اکتیو را گارانتی شرکتی می‌دانند و توضیح می‌دهند که شرکت‌ها برای بررسی سلامت باتری و گوشی، مجبور به باز کردن آن و اکتیو کردن گوشی هستند، دلیل اصلی قابل‌قبول‌تر و منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد. در اصل به علت تحریم‌ها و عدم حضور رسمی اپل در بازار کشور، شرکت‌های واردکننده گوشی‌های آیفون باید آن را از کشورهای دیگر وارد کنند. هر کشور خارجی می‌تواند میزان مشخصی از سهم خریداری‌شده خود از آیفون‌ها را به واردکننده ایرانی بفروشد (آیفون‌هایی که به اسم نات اکتیو می‌شناسیم) که این تعداد از آیفون برطرف‌کننده نیاز کشور ما نیست. بنابراین برای دور زدن محدودیت‌های صادراتی و برای اینکه بتوان تعداد بیشتری آیفون خریداری و وارد کرد، باید این آیفون‌ها از پلمپ خارج و روشن شده تا با اتصال گوشی به شبکه، با آی‌پی کشور مبدأ فعال‌سازی شوند (فرایند Activation). اینگونه است که اصطلاحی به نام آیفون اکتیو به وجود می‌آید.

نحوه تشخیص آیفون اکتیو و نات اکتیو

برای بررسی اکتیو یا نات اکتیو بودن آیفون و اطمینان از اینکه آیفون خریداری‌شده شما که مبلغ بیشتری هم برای آن پرداخت کرده‌اید، نات اکتیو است؛ پیش از جعبه‌گشایی و روشن کردن گوشی باید شناسه گوشی (IMEI) را در سایت اپل چک کنید. برای به دست آوردن شناسه گوشی، به برچسب روی جعبه و شناسه کنار واژه IMEI مراجعه کنید.

شناسه را در قسمت Enter your serial number وارد کنید. در زیر آن کدی که در سایت برایتان نمایش داده شده است وارد کرده و روی دکمه Continue کلیک کنید.

بررسی IMEI گوشی آیفون-۱

پس از این کار درصورتی‌که گوشی نات اکتیو باشد پیامی با عنوان Please activate your iPhone نمایش داده خواهد شد که از شما می‌خواهد، آیفون خود را اکتیو کنید.

آیفون ۷ پلاس نات اکتیو

پس از اطمینان از نات اکتیو بودن گوشی آن را روشن کنید و سپس از یکسان بودن IMEI گوشی با IMEI روی جعبه اطمینان حاصل کنید. برای به دست آوردن IMEI از گوشی می‌توانید:

  • از بخش تنظیمات گوشی به General سپس About بروید و شناسه‌ی نوشته‌شده در بخش IMEI را بردارید.
  • شماره #06#* را شماره‌گیری کنید تا کد روی صفحه ظاهر شود.

اما اگر گوشی اکتیو باشد، صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که اطلاعاتی در مورد پشتیبانی گوشی، تاریخ گارانتی و… را نشان می‌دهد. در قسمت Repairs and Service Coverage که در جلوی آن عبارت Active نوشته شده، تاریخ اتمام گارانتی رسمی اپل را نشان می‌دهد.

گوشی‌های آیفون از زمان خرید از اپ‌استور یا اولین فعال‌سازی در صورت خرید از خرده‌فروشی‌ها، به‌مدت یک‌سال تحت پوشش گارانتی سرویس یا تعویض قطعات اپل خواهند بود که طبیعتاً این خدمات دراختیار کاربران ساکن ایران قرار نمی‌گیرد اما یک نشانه‌ی مهم در اینجا وجود دارد و آن تاریخ اتمام گارانتی است. درواقع این تاریخ نشان می‌دهد که آیفون شما در چه‌روزی فعال‌شده که البته این زمان تخمینی است. برای مشاهده تاریخ فعال‌سازی گوشی ادامه مطلب را دنبال کنید.

چک کردن IMEI آیفون

اطلاع از تاریخ فعال سازی گوشی

بعد از اینکه گوشی را فعال و اپل آیدی خود را وارد کردید، برای اطلاع از تاریخ فعال شدن آیفونتان و مطابقت آن با تاریخ خرید گوشی به سایت mysupport.apple.com بروید. اپل آیدی و رمزعبور را وارد کنید.

امتیاز شما
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *